افزایش فعالیت ورزشی شدید خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی را در دوران کودکی کاهش می دهد

15 اکتبر 2018- یک مطالعه ی جدید توسط محققان دانشگاه فنلاند شرقی نشان داد که تمرینات فیزیکی می تواند فاکتورهای خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی عروقی را حتی در کودکان کاهش دهد. در طی یک پیگیری دو ساله بر روی کودکان دبستانی، بی تحرکی، انباشت عوامل خطر را افزایش داد، در حالی که افزایش میزان فعالیت ورزشی شدید، باعث کاهش این عوامل خطر شد.این یکی از اولین مطالعات پیگیری است که به طور قابل اعتمادی این ارتباطات را در کودکان به تصویر کشیده است.

نتایج این تحقیق مبتنی بر داده های بدست آمده در دوره ی پیگیری مطالعه ی فعالیت های جسمی و تغذیه در کودکان (PANIC) است که در دانشگاه فنلاند شرقی در حال حاضر ادامه دارد. در این تحقیق محققان فنلاندی با دانشمندان دانشگاه کمبریج، دانشکده علوم ورزشی نروژ و دانشگاه کپنهاگ، همکاری می کنند.

در مطالعه ی اخیر که بمدت دو سال با پیگیری افراد شرکت کننده انجام شد، ارتباط بین تغییرات در میزان فعالیت شدید، متوسط ​​و سبک، و همچنین رفتار بی تحرکی، با عوامل خطر دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی مانند چربی بدنی، اندازه ی دور کمر، سطح انسولین و گلوکز خون، چربی خون و فشار خون آنالیز شد.میزان فعالیت شدید، متوسط ​​و سبک و همچنین رفتار بی تحرکی افراد به طور عینی با استفاده از دستگاه Actiheart® که میزان ضربان قلب و حرکت بدن را ثبت می کند، اندازه گیری شد.کودکان به طور مداوم به مدت چهار روز در طی روزهای هفته و تعطیلات آخر هفته از دستگاه Actiheart® استفاده کردند.
در طی این پیگیری دو ساله، عوامل خطر کلی و فردی دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی و عروقی در کودکانی که دارای فعالیت ورزشی شدید بودند، کاهش و در کودکان بی تحرک افزایش یافت.این تغییرات مستقل از جنسیت، بلوغ بیولوژیکی و توده بدون چربی بدن(lean body mass) ، و همچنین سطح عوامل خطر و فعالیت بدنی اندازه گیری شده در ابتدای مطالعه بود. نتایج اینمطالعه بسیار مهم است، زیرا یکی از اولین مطالعات پیگیری در جهان است که به طور قابل اعتماد نشان می دهد که افزایش میزان فعالیت ورزشی شدید به طور مستقل با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی عروقی در دانش آموزان مدارس ابتدایی ارتباط دارد.
Juuso Väistö،نویسنده ی نخست این مقاله از دانشگاه فنلاند شرقی می گوید: شیوه ی زندگی منفعل از نظر فیزیکی، به تدریج در میان تقریبا همه ی کودکان و نوجوانان در سراسر جهان گسترش یافته است. یافته های ما از نقش فعالیت بدنی در پیشگیری از بیماری های مزمن در دوران کودکی حمایت می کند.
او اشاره می کند که کودکان و نوجوانان باید در ورزش های فیزیکی بیشتری نسبت به  فعالیت های روزمره ی خود شرکت کنند. یافته های ما نشان می دهد که افزایش میزان فعالیت ورزشی شدید و کاهش رفتار بی تحرکی در جلوگیری از دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی به یک اندازه مهم هستند. طبق آخرین توصیه ها، کودکان باید روزانه فعالیتهای فیزیکی گوناگونی را انجام دهند و حداقل 60 دقیقه فعالیت فیزیکی یا ورزشی شدید داشته باشند.در عمل، ورزش شدید به ورزش یا بازیهایی اطلاق می شود که موجب تنگی نفس و تعریق شود.
پیشگیری از دیابت نوع 2 و بیماری قلبی عروقی بهتر است از دوران کودکی آغاز شود

مطالعه یPANIC  قبلا نشان داده است که انباشت عوامل خطر دیابت نوع 2 و بیماری قلبی عروقی، که معمولا در افراد دارای اضافه وزن دیده می شود، اغلب از دوران کودکی آغاز می گردد.این موضوع نگران کننده است، زیرا تجمع عوامل خطر در دوران کودکی بطور قابل توجهی خطر ابتلا به این بیماری ها را در بزرگسالی افزایش می دهد.بر طبق مطالعه ی اخیر که در مجله ی اسکاندیناوی Medicine & Science in Sports منتشر شده است، ورزش منظم و اجتناب از شیوه زندگی غیرفعال از نظر فیزیکی، ابزاری کارآمد برای کاهش عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی عروقی است.

مطالعه یPANIC یک منبع علمی با ارزش درباره ی سلامت کودکان است

مطالعه ی فعالیت بدنی و تغذیه در کودکان (PANIC) یک مطالعه ی مداخله در شیوه زندگی است که در حال حاضر ادامه دارد. مجموعا 512 کودک 6 تا 8 ساله در بررسی های اولیه از سال 2007 تا 2009 شرکت کردند. دراین مطالعه از روش های صحیح علمی برای مطالعه ی گسترده ی شیوه های زندگی، سلامت و صحت کودکان استفاده شد.این تحقیق، اطلاعات جدیدی در مورد فعالیت بدنی کودکان، رفتارهای بی تحرکی، تغذیه، آمادگی جسمانی، ترکیب بدنی، متابولیسم، عملکرد سیستم قلبی عروقی، عملکرد مغز، سلامت دهان و دندان، کیفیت زندگی، اثرات ورزش بر سلامت و صحت کودکان و تأثیر این عوامل بر هزینه های مراقبت های بهداشتی، ارائه می کند.

منبع و سایت خبر:

Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 2018; DOI: 10.1111/sms.13315

www.sciencedaily.com/releases/2018/10/181015100459.htm